Ficcionem la història

Els alumnes de 3r d’ESO van finalitzar el projecte “FICCIONEM LA HISTÒRIA”, el passat dijous amb una exitosa gala d’entrega de premis. Aquest projecte ha estat una iniciativa innovadora en l’àmbit sociolingüístic, que busca fomentar la creativitat i el coneixement històric a través de la redacció d’una novel·la ambientada en els segles XVII i XVIII.

Durant el trimestre, els estudiants han estat immersos en un apassionant viatge literari i històric. Per començar, van treballar la novel·la històrica llegint ELS VIATGES DE GULLIVER, de Jonathan Swift, una obra clau que combina la ficció amb una crítica social i econòmica de l’Anglaterra del segle XVIII. Mitjançant la tècnica de lectura compartida, van explorar els detalls del primer viatge de Gulliver, distribuint els capítols entre els equips de la classe. Els grups van utilitzar el “Knolling literari” per expressar i compartir oralment les idees fonamentals dels capítols llegits. Aquesta tècnica creativa, que consisteix a representar visualment les idees en un full de paper A3, va permetre una comprensió més profunda i una exposició efectiva de la trama narrativa de l’obra.

A continuació es va projectar la pel·lícula ELS VIATGES DE GULLIVER, que va servir com a punt de partida per aprofundir en la narrativa de viatges i en els elements culturals i socials del segle XVIII. Mitjançant activitats i tasques, els estudiants van explorar la geografia i els aspectes sociopolítics d’aquella època.

Amb una base sòlida d’informació històrica, l’alumnat va continuar explorant temes com l’economia, la política, la societat i la vida quotidiana dels segles XVII i XVIII. Amb una especial atenció al moviment de la il·lustració, van adquirir els coneixements necessaris per afrontar el repte final: la creació de la seva pròpia novel·la històrica.

Finalment, els estudiants van escriure les seves pròpies novel·les, que van ser presentades en la gala de lliurament de premis. En aquest acte, que va ser organitzat pel mateix alumnat mitjançant les diferents comissions, es va reconèixer el talent i l’esforç dels estudiants, premiant la creativitat, la idea original i la narrativa. Aquestes comissions van ser: jurat de premis de les novel·les, decoració del teatre, guió i presentació de la gala, so i il·luminació, balls i actuacions, lectura d’un fragment dels Viatges de Gulliver, vídeos del projecte i acollida dels pares i familiars.

La coordinació, la motivació i la bona actitud de tot l’alumnat van ser claus per fer aquest projecte possible. Moltes felicitats als guanyadors i guanyadores del projecte, així com a tot l’alumnat per la seva participació. Volem també donar les gràcies a totes les famílies que ens van acompanyar.