Història
Història de la nostra escola
Els salesians de Rocafort, com diem popularment, són els més antics de la ciutat de Barcelona, tot i que això pugui sorprendre moltes persones. Les Escoles de Sant Josep, fundades el 1890, van ser les primeres que els salesians van crear a la ciutat ja que en aquella època Sarrià era un municipi independent que no es va integrar a la capital fins l’any 1921 i per tant no es pot considerar que ells fossin els primers.
La senyora Dorotea de Chopitea, una dona barcelonina de personalitat remarcable i origen xilè, va ser qui va demanar als salesians construir una casa salesiana en la popular barriada de l’esquerra de l’Eixample. Quan Don Miquel Rua i el Consell General van donar-hi el vistiplau, la senyora Dorotea va pagar el terreny i va fer construir l’inici del que és actualment l’escola Salesians Rocafort.
El 1890, per acord mutu entre l’Església i l’Estat, la festivitat de Sant Josep el dia 19 de març es va celebrar amb una solemnitat desacostumada. A la ciutat de Barcelona, les esglésies parroquials, les congregacions religioses i els moviments de l’associacionisme catòlic es van proposar concentrar tots les seves forces per honorar el Sant Patriarca. Per això els salesians no van poder convocar en aquest dia les autoritats i els convidats amb l’objectiu de procedir a la inauguració de l’escola. Va ser a la vigília, el 18 de març de 1890, en un dia serè i assolellat, tot i que una mica fred a causa de la pluja dels dies anteriors, quan s’inaugura l’escola del carrer Floridablanca, en presència del Rector Major que es trobava de pas per Sarrià.
El barri i els inicis de l’escola
La nova casa sorgia en un barri desolat i abandonat, un raval amb prop de quaranta mil ànimes, gent treballadora i pobra, on només hi havia una església i no hi havia cap escola, ni oratori festiu, motius que van inspirar la fundació de les Escoles Salesianes de Sant Josep.
L’activitat escolar va començar de seguida i aviat es van cobrir totes les places disponibles. L’1 de maig de 1890 els salesians es van establir a l’edifici i, a mitjans de juny, ja tenien més de cent trenta-cinc nens a les classes. El sector de les classes diürnes va experimentar un augment ràpid. En el primer curs complet (1890-1891) no hi cabien més alumnes i es van veure obligats a no acceptar més sol·licituds. L’octubre de 1891 es creen les classes nocturnes, on assisteixen uns cinquanta alumnes de catorze a quaranta anys. També aquest mateix any es crea la banda de música i cap al 1898 l’Orfeó Don Bosco.
La Setmana Tràgica
La casa va creixent i es consolida, però el 1909 Barcelona sofreix la «Setmana tràgica», on cremen molts convents, esglésies i col·legis religiosos. La casa salesiana de Rocafort no en va ser pas una excepció i va ser cremada i saquejada la tarda del 28 de juliol de 1909. La comunitat, que en aquells moments estava formada per sis sacerdots i quatre laics, van decidir abandonar l’indret i refugiar-se als domicilis d’amics i coneguts.
L’atac va començar per la porta de la capella, que donava al carrer de Floridablanca. El grup d’incendiaris va saltar les tàpies i va entrar a l’església. Van amuntegar al centre tot el material de fusta i hi van calar foc. La crema i el desmantellament van continuar per tot l’edifici. No van perdonar ni el saló-teatre ni la sala de música. L’arribada a Barcelona de nous contingents de les forces armades va restaurar definitivament l’ordre públic.
Després de la Setmana Tràgica, va començar de seguida les tasques de rehabilitació de les dependències més indispensables. Però l’operació va transcórrer amb força lentitud per manca de mitjans materials. A poc a poc es refà la casa i es reprenen les activitats educatives. Encara que els locals eren instal·lacions provisionals el curs 1910-1911 devia funcionar ja amb normalitat. El curs 1921-22 funciona esplèndidament l’oratori festiu. L’església, el teatre i el pati estaven, en bona part, al servei de l’oratori.
La Guerra Civil
La Guerra Civil també va tenir conseqüències per a Salesians Rocafort: es va destruir l’església i es va cremar el teatre. També moren assassinats dos salesians de la comunitat.
Una vegada més, a poc a poc, tot es va reconstruint. El 1953 es va inaugurar la nova església. Torna a haver-hi una gran afluència de fidels a les funcions sagrades.
L’Obra es va ampliant i el curs 1956-57 arriba a tenir 995 alumnes. Es fan classes elementals i de comerç. L’oratori funciona amb una gran activitat i la casa no tanca mai les portes. A l’estiu la cantina escolar es manté oberta.
En l’actualitat
Salesians Rocafort, al llarg dels seus 132 anys, s’ha anat adaptant a la realitat social i religiosa. Les obres de millora, adaptació i innovació no han cessat mai i encara avui dia hi continuen sent presents.
Actualment l’escola ofereix els nivells educatius d’infantil, primària, secundària obligatòria i batxillerat, amb un total de més de 700 alumnes d’entre 3 i 18 anys.
Hi ha un ampli ventall d’oferta d’activitats extraescolars:
El Centre Juvenil format per l’esplai de la Nivaira i el grup de teatre GATS, ofereix activitats de lleure educatiu a infants, adolescents i joves, intentant ser un servei d’educació integral.
Des de fa anys, l’escola ofereix a l’alumnat, en col·laboració amb l’Acadèmia West One School of English, la possibilitat de millorar les seves competències en llengua anglesa.
Per altra banda la Coral Xaragall, constituïda el curs 2001-2002, continua activa amb un total de 30 cantaires i amb la il·lusió de poder recuperar algun dia la coral infantil.
L’AMPA s’encarrega de l’oferta d’activitats fora de l’horari escolar destinades a orientar i motivar els pares vers l’educació dels seus fills (xerrades, mediació…) i d’organitzar, juntament amb l’escola, les diverses activitats ludicoculturals que es fan durant el curs, com la Castanyada, el Nadal, el Carnestoltes, la festa gran de Don Bosco i la de Fi de Curs.
També s’ofereix al nostre alumnat un seguit d’activitats extraescolars de caire més esportiu a càrrec de l’empresa Naifar i el Club Esportiu Bosco Rocafort.
I finalment, els Grups de Fe, una eina privilegiada per tal que els infants i joves de la casa puguin seguir un itinerari d’educació en la fe que els dugui a integrar-la en la seva vida, fer amics, compartir, reflexionar i créixer.